Hoe laat is het?

02-06-2021

Hoe laat is het? Tijd voor een blogpost over hoe je uren kan noteren, en waarom je best een keuze maakt.

We beginnen met een mailtje dat ik vandaag ontving.

Hey Jef,

Kan je de uren op onze website even aanpassen:


Maandag van 14u tot 17.30

Maandag 18.30 tot 21u10

Dinsdag 14 -17.30

Dinsdag van 18.30 uur tot 22 uur

Woensdag van 18h30 tot 22.00 u


vriendelijke groet

Tom


Vriendelijke mail, dank je wel, Tom. En dus ga ik onmiddellijk aan het werk, zo ben ik. En dan vloek ik even in mezelf. Vooral omdat ik de afspraken over hoe we uren noteren niet duidelijk heb doorgegeven aan Tom. Terwijl iedereen die toch zou moeten kennen. Met de nadruk op zou.

'Maar, Jef, waarom maak je je daar weer zo druk over?', hoor ik iemand mompelen. Wel, de reden is tweevoudig. Ten eerste scheelt dit een pak werk voor elke redacteur, ten tweede oogt dit veel professioneler en is het aangenamer voor je lezer. Ik verklaar me nader.

Dat scheelt een pak werk voor een redacteur

Een redacteur van een website of een magazine heeft regelmatig met tijdsaanduidingen te maken. Hoe laat begint een activiteit, een vorming, een evenement, ... Een organisatie vraagt van een redacteur om deze tijdsaanduiding volgens de huisstijl te doen, want - zie verder - dat oogt professioneel en is aangenamer voor de lezer. Als de inzender van de tekst zich niet houdt aan de huisstijl, dan moet de hoofdredacteur elke keer de tijdsnotatie omzetten in de afgesproken vorm in de huisstijl.

Dus als iedereen de notatie in de huisstijl zou vormen, scheelt dat een pak werk voor de redacteur.

Professioneel en aangenaam voor de lezer

In de mail van Tom staat quasi elke mogelijkheid om een tijd te vermelden. Op zich is elke mogelijkheid op zich evenwaardig, maar Taaladvies geeft de voorkeur aan het voluit geschreven woordje 'uur'. De Vlaamse overheid ook. En ik trouwens ook.

Wat geeft dat met de vraag van Tom? Naast het feit dat ik voorstel dat elke organisatie een uurnotatie moet opnemen in zijn huisstijl, is mijn advies is als volgt:

  • Gebruik bullets.
  • Gebruik het woord uur, en geen afkorting zoals 'u' of 'h'.
  • Gebruik overal dezelfde structuur.
  • Gebruik eenmaal 'uur' per regel, zoals in spreektaal. Wees kort.

In een volle tekst zou dat worden: 

  • Maandag van 14 tot 17.30 uur
  • Maandag van 18.30 tot 21.10 uur
  • Dinsdag van 14 tot 17.30 uur
  • Dinsdag van 18.30 tot 22 uur
  • Woensdag van 18.30 tot 22 uur

Of ook:

  • Maandag van 14 tot 17.30 uur en van 18.30 tot 21.10 uur
  • Dinsdag van 14 tot 17.30 uur en van 18.30 tot 22 uur
  • Woensdag van 18.30 tot 22 uur

Als je dit in tabel zet, dan zou ik de uurnotaties uitbreiden met de .00 achter elk uur, en het woordje uur weglaten. Dat lijnt mooi uit. Zoals bijvoorbeeld.

  • Maandag    14.00 - 17.30
  • Maandag    18.30 - 21.10
  • Dinsdag      14.00 - 17.30
  • Dinsdag      18.30 - 22.00
  • Woensdag:  18.30 - 22.00

Of wat ook kan:

  • Maandag     14.00 - 17.30             18.30 - 21.10 
  • Dinsdag       14.00 - 17.30             18.30 - 22.00
  • Woensdag:   18.30 - 22.00

Zo creëer je een evenwichtig en overzichtelijk beeld voor je lezer, wat je uren al een heel pak duidelijker maakt voor de lezer.

Nu zou ik Tom nog een enkele tip willen geven: die maandag zou ik gewoon tot 22 uur openhouden, dat oogt net iets mooier.

  • Wil je dat ik jouw uren eens van dichtbij bekijk? Laat het me weten. En wie weet praten we ook eens over andere processen achter je dienstverlening. Ik sta tot uw dienst.
Zandloper in de zonsondergang
Zandloper in de zonsondergang
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin