Eenvoudig, eerlijk en doordacht
Doe maar gewoon, dat is al zot genoeg
Ik heb eindelijk de stap gezet en mijn eigen bedrijf opgericht. Niets groot, niets megalomaan, niets zot, gewoon mijn eigen communicatiebedrijf. Gewoon omdat ik weet dat ik een meerwaarde kan betekenen voor een ander. Omdat mijn visie op communicatie er een van eenvoud en eerlijkheid is. Van Kempische boerenwijsheid, van 'niet lopen voor je kan stappen', en van 'doe maar gewoon, dat is al zot genoeg'.
Een stel oude schoenen in een boom
Communicatie is geen hip gedoe, het is een droge wetenschap. Het is een oude boom die met zijn wortels diep in de grond staat. Kerstverlichting in de boom is mooi, maar is niet de essentie van de boom. De wortels zijn de essentie. En daar draait het in communicatie om. Als je wortels in orde zijn, dan mag een paar oude schoenen in de boom hangen - dan nog blijft hij staan.
Geen gordijnen in een versleten bunker
Dat ga ik dus doen. Het simpel houden. Als je mij om advies vraagt, dan ga ik naar de basis van je vraag. Wat wil je? Wie ben je? Waarom doe je dit? Voor wie doe je dat? Weet je effectief waar je mee bezig bent? Weet je dat zeker? Wat denkt een ander daar over? Geen gordijntjes in een versleten bunker, maar duidelijke taal waar je iets aan hebt.
Kan het wat eenvoudiger?
Maar ik denk verder dan dat. Hoeveel bezoekers heb je op je website? Hoe is je webshop georganiseerd? Hoe dikwijls moet ik klikken voor ik een afspraak kan maken? Wat zegt mijn antwoordapparaat? De hamvraag is altijd: kan het eenvoudiger? En het antwoord is steevast: ja, dat kan zeker.
Over het mes en de zonnebril
Communicatie moet het eenvoudiger maken, voor jezelf, voor je klant, voor je publiek, voor je medewerkers. En communicatie moet eerlijk zijn, voor dezelfde mensen. Wees trots wanneer je trots mag zijn, maar draag je zorgen als een kroon. Het mes tussen de tanden wanneer het moet, met de zonnebril op het terras als het kan.
En wat doe ik nu juist?
- Je hebt een nieuw product ontwikkeld, een nieuwe bedrijfshal gezet, een belangrijke deal gesloten? En dat zou je graag bekend maken aan de wereld? Ik schrijf je persbericht en zorg dat de pers op de hoogte is.
- Je hebt een webshop maar niemand vindt die. En als iemand hem toch vindt, dan kopen ze niets? Wel, ik bekijk je proces en je achterliggende workflow. Ik analyseer de situatie en geef je een overzicht van verbeterpunten.
- Je wilt een evenement organiseren maar weet niet hoe je dit bekend moet maken? Ik maak voor jouw een communicatieplan op, met een voorstel van timing, kanalen, boodschappen, doelgroepen en budget.
- Je bedrijf is gehackt en al de gegevens van je klanten zijn gestolen. De pers staat aan je deur, je telefoon staat roodgloeiend, de mailbox is ontploft, ... contacteer me en ik geef je richtlijnen om deze crisis met eerlijke communicatie aan te pakken.
Hoe werkt het?
Wel, neem gewoon contact met me. Gebruik het contactformulier of mail me even. Bellen kan ook, maar ik ben dikwijls in vergadering en heb overdag nog een andere baan. Ik neem dan zo snel mogelijk contact op en dan spreken we verder af. Jij geeft aan wat je wenst, en ik geef aan in welke mate ik daaraan tegemoet kan komen. Dat kan snel gaan, zeker in het geval van een crisis. Maar dat hoeft niet. Soms is het goed om een aanpak te laten rijpen, of om fundamenten te leggen. Denk maar aan Rome, of aan die ene nacht van ijs waar je niet over wil gaan.
Ik bezorg je overzichtelijke documenten in een eenvoudig taalgebruik, met duidelijke doelstellingen, taken, acties, budgetten, planningen, doelgroepen en gewenste resultaten. Dit doe ik natuurlijk binnen de afgesproken deadlines en het afgesproken budget.