Analyseer je websitebezoekers met artificiële intelligentie

03-05-2023
Photo by Andrea Piacquadio - Pexels
Photo by Andrea Piacquadio - Pexels

Analytics is dood, leve Analytics

Je bent zaakvoerder van een klein bedrijf en je hebt een website waar je best tevreden over bent. Je webbouwer heeft je ondertussen verteld dat Google Analytics (GA) definitief overschakelt naar een nieuwe versie, en dat de oude versie van GA niet meer zal werken. Als je de overschakeling nog niet hebt in orde gebracht, dan heb je nog tijd tot 1 juni 2023. Lukt je dat niet, neem dan contact met mij op.

Heb je ondertussen de overschakeling al gemaakt, dan zal je gemerkt hebben dat Google Analytics 4 er helemaal anders uitziet dan de vorige versie. Het grootste verschil tussen de twee is hoe ze informatie verzamelen en laten zien. Dit lijkt misschien niet zo belangrijk, maar het kan helpen om een beter beeld te krijgen van hoe mensen jouw website gebruiken.

Artificiële intelligentie als persoonlijke assistent

In de nieuwe Google Analytics (GA4) zit een interessante functie die je zeker moet leren kennen. Het gaat om Google Analytics Intelligence (Inzichten), een op artificiële intelligente gebaseerde analysetool. Google Analytics Intelligence gebruikt machine learning om inzichten en waarschuwingen te geven voor trends of afwijkingen in het surfgedrag van je bezoeker. 

Deze inzichten en waarschuwingen vind je terug op de homepagina van je GA4-account als je rechts bovenaan klikt op het icoontje 'Trendlijn met sterretje'. 

Dit icoontje dus:

Er opent een menu op de rechterkant van je scherm, en daar vind je een aantal automatische rapporten met interessante inzichten. Daar krijg je eenvoudig een antwoord op vragen zoals:

  • hoeveel mensen bezochten dit jaar mijn website?
  • Welke pagina's bezoeken zij het meest?
  • Waar wonen mijn websitebezoekers?
  • Op welke dagen krijg ik de meeste bezoeken?

Geen moeilijke zoektocht, maar gewoon een duidelijk antwoord op enkele eenvoudige vragen.

  • Tip! Je kan GA Intelligence ook rapporten naar je mailbox laten sturen. Zo hoef je zelf niet naar GA te surfen om je belangrijkste statistieken te vinden.

Zelf aan de slag

Je merkt het: artificiële intelligentie is geen ver-van-ons-bed-show. Het is geen magische oplossing voor al onze uitdagingen, maar het helpt ons wel om inzichten te krijgen die vroeger enkel voor specialisten waren weggelegd. Het verzamelen en analyseren van je websitegegevens is er daar een van. Als zaakvoerder van je eigen bedrijf kan je voortaan zelf aan de slag met de meest eenvoudige analyseresultaten van je website. Begin met kleine stapjes en probeer niet alles tegelijk te doen. Een goed advies van een specialist blijft noodzakelijk, zeker als je vast zit

Via Intelligence ga je zelf op zoek naar de patronen en de trends op de site, met de hulp van artificiële intelligentie. Zo kan je betere beslissingen maken op het vlak van marketing, promotie en klantencontacten. Dit is niet zomaar een functie, dit is een revolutie in data-analyse. Het is alsof je een persoonlijke assistent hebt die je op de hoogte houdt van wat er op je website gebeurt, en die je waarschuwt als er belangrijke veranderingen zijn. Als je serieus nadenkt over het verbeteren van je bedrijfsprestaties, dan is Google Analytics Intelligence een absolute must-have. 

Hulp nodig? Laat het me weten!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin