Hoe je als klein bedrijf communiceert

24-03-2023

Als klein bedrijf beschik je meestal niet over de grootste communicatiebudgetten. Toch is het belangrijk dat je communicatiestrategieën effectief zijn. In deze blogpost bekijken we wat je zoal kan doen om je communicatie te verbeteren.

Spreek je doelgroep rechtstreeks aan

Wie zijn jouw klanten? En je mogelijke klanten? Wat vinden ze interessant? Waar gruwen ze van? Als je dit weet, dan kan je jouw communicatie hier op afstemmen. En hoe meer je boodschap aansluit op hun behoeften, interesses en prioriteiten, hoe beter ze zal ontvangen worden.

Ben je een bakker met veel jonge ouders als klant, dan kan je die gezonde broodjes aanprijzen als de juiste voeding voor de kinderen. Of je kan toffe verjaardagstaarten aanbieden waar de kleintje graag van smullen. 

Maak je websites voor kleine bedrijven, dan kan je bijvoorbeeld een betaalbare oplossing aanbieden van een website die zich heel gebruiksvriendelijk onderhoudt. 

Maak gebruik van sociale media

Met sociale media kun je direct communiceren met je doelgroep. Zo promoot je je producten en je merk. Werk dus je pagina's op sociale media zeker bij en reageer op vragen van klanten. 

Een bakker kan bijvoorbeeld zijn taarten delen op sociale media om klanten aan te trekken. Een adviesbureau kan sociale media gebruiken om artikelen te delen over onderwerpen die relevant zijn voor hun klanten. Zoals ik bijvoorbeeld met deze blogpost doe.

Wees persoonlijk

Praat rechtstreeks met je klant. Als kleine onderneming is dat je sterkte. Een persoonlijke aanpak versterkt de band met je klanten en creëert een gevoel van loyaliteit.

Lever je bloemen? Stuur dan eens een handgeschreven boodschap mee om te tonen dat je je klant waardeert. Of spreek persoonlijk met een klant af om een probleem te bespreken. 

Zorg voor samenhang

Samenhang is een ander belangrijk aspect van effectieve communicatie. Zorg ervoor dat je boodschappen, je logo en de kleuren die je gebruikt, een samenhang vormen. Door consistent te zijn in je communicatie, kun je je merk versterken en ervoor zorgen dat klanten je herkennen en vertrouwen.

Een IT-bedrijf kan bijvoorbeeld consistent zijn in de boodschap door zich te richten op een bepaalde niche, zoals cybersecurity, en dit te benadrukken in al hun communicatie. Een kledingbedrijf kan consistent zijn in de branding door een consistent kleurenschema en logo te gebruiken in alle uitingen, zoals hun website, verpakkingen en sociale media-accounts.

Meet je resultaten

Het is belangrijk om de resultaten van je communicatiestrategieën te kennen. Dit kan helpen om te bepalen wat werkt en wat niet werkt, zodat je je strategie kunt aanpassen en verbeteren. Maak gebruik van tools zoals Google Analytics om te zien welke kanalen en campagnes de meeste resultaten hebben. Op Facebook en Instagram kan je ook volgen hoe dikwijls een bericht gezien is.

Een restaurant kan ook feedback van klanten verzamelen via enquêtes of online beoordelingen om te zien hoe tevreden klanten zijn met hun ervaring en om eventuele verbeterpunten te identificeren. 

Hulp nodig?

Bij Jef*Com helpen we je graag om je communicatie te verbeteren. Samen bepalen we je doelgroep en je boodschap. Zo vergroten we je klantenbestand en bouwen we je merk mee op. Wil je weten hoe je moet meten, of hoe die cijfers interpreteert, we staan voor je klaar. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin