Glimlach, je wordt gefilmd!

16-08-2021

Als woordvoerder, communicatieverantwoordelijke of perscontact maken we het vroeg of laat allemaal mee. Een journalist van de televisie belt je op met de vraag om een interview. Hoe ga je aan de slag?

Voorbereiding is alles

Zelfs al heb je geen tijd, gebruik alle tijd die je nodig hebt. Dat betekent: bel rond tot je iemand te pakken krijgt die weet waarover het gaat. Laat die persoon je kort en bondig briefen. Stel concrete vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en wat kost dat? Slorp deze kennis op.

Voorbeeld

Ik kreeg een vraag of ik een interview wou doen over een belangrijke invalsweg die was ingestort door een hoofdriool die beschadigd geraakte door grote regenval. Dit behoort niet tot mijn domein van expertise, maar aangezien iedereen met vakantie was, ging ik aan de slag.

Ik belde de projectleider in Blankenberge op met de vraag me de situatie te omschrijven. Hoe kan een straat instorten door een kapotte riool? Hoe lang gaat de herstelling duren? Hoe gaan we dit in de toekomst vermijden? ... De projectleider zette zijn Duvel even opzij en hielp me verder.

Denk in driehoeken

Maak op basis van de verzamelde informatie een schema op met drie kernboodschappen. Zorg ervoor dat je kernboodschappen met elkaar verbonden zijn, en dat van de ene boodschap naar de andere kan overschakelen. Zorg ervoor dat je alle mogelijke vragen via deze driehoek kan beantwoorden.

Voorbeeld

  • Boodschap 1: de straat is ingestort doordat de regen het zand rond de riool heeft weggespoeld.
  • Boodschap 2: we onderzoeken in de rest van de straat of er op andere plaatsen hetzelfde probleem mogelijk is.
  • Boodschap 3: we zorgen voor een zeer spoedige herstelling.

Deze driehoek is mijn leidraad waar ik op terugval tijdens het interview. Als ik een vraag krijg die ik op het eerste zicht niet kan behandelen, schakel ik automatisch over naar een van de drie kernboodschappen.

Wat ga je vragen?

Sla even kort een praatje met de journalist vooraleer je het interview doet. Win zijn vertrouwen. Informeer wat de journalist zoal wil weten, en welke vragen hij gaat stellen. Pas die vragen in jouw driehoek zodat je tijdens het interview snel een antwoord kan geven. Hou er rekening mee dat een journalist plots ook wel een strikvraag durft opwerpen. Maar als je in je driehoek blijft denken, dan komt dat goed.

Voorbeeld

De journalist wist dat ik een invaller was, en dat ik niet echt op de hoogte was van hoe de riolering in elkaar staken. We hebben daar voor het interview wat over staan lachen. Ik heb de journalist kort meegegeven tot waar mijn kennis ging, en dat ik het zou waarderen om hier niet te ver vanaf te wijken. Door het gesprek vooraf wist de journalist hoever ze kon en mocht gaan.

Hou je handen in de doos

Een televisie is een doos. Een doos heeft een buitenkant, boven, onder, links, rechts, en een binnenkant. Een camera omkadert die buitenkant. Als je gefilmd wordt, hou er dan rekening mee dat enkel je hoofd, en soms ook je bovenlichaam, in beeld komt. Dat is belangrijk omdat vele van ons ook met hun handen praten. Als je dat doet, hou je handen dan binnen de doos. Je mag je handen bewegen, maar hou ze dicht bij jou.

Voorbeeld

Het was die dag ijskoud. Ik had mijn handen diep in de zakken van mijn jas. Maar bij beter weer hou ik mijn handen gewoon naast mijn gezicht als ik iets met hand en tand uitleg.

Kijk niet in de camera

Er is niets vreemder dan een geïnterviewde die plots in de camera kijkt. Het rechtstreeks in de camera kijken is bestemd voor boodschappen rechtstreeks gericht aan de kijker. De reclame doet dat, de nieuwslezer, de premier of de koning bij een belangrijke boodschap, ... maar voor de rest staat de journalist daar als tussenpersoon, als doorgeefluik van de geïnterviewde naar de kijker. Je praat met de journalist, niet met de camera.

Mag het opnieuw?

Zeker. En durft dat ook te vragen. Zeker als je halverwege begint te stotteren of je draad kwijt bent. Vraag gewoon om even te herbeginnen.

Het Columbo-moment

Een goede journalist durft al wel eens de meest bekende truc van tv-detective Columbo toepassen. De joviale en sympathieke uithangen, wat meepraten, wat lachen, ... en dan, als hij al op de gang staat even terugdraaien en vragen: "Ah ja, dit was ik nog vergeten, maar even terzijde, hoe zit het eigenlijk met ... "

Voorbeeld

Zeg, Jef, hoe zit het nu eigenlijk de plannen om de rioleringen aan te passen om de jaarlijkse overstromingen tegen te gaan?

Dit is eigenlijk het belangrijkste moment van het interview. Blijf op je hoede, en blijf bij je driehoek. Er is maar een antwoord op die vraag: "Dat weet ik niet, dat moet ik toch even nakijken."

Wees jezelf

Hou er ook rekening mee dat veel mensen televisie kijken. Je zal wellicht op straat nog wel enige tijd aangesproken worden op wat je gezegd hebt. Maar dat mag geen probleem vormen. Kennis delen en mensen helpen behoren tot de mooiste dingen van het leven. Wees dus jezelf als je voor een camera verschijnt en laat zien wie je bent. Geniet ervan! 

Meer weten?

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin