Gesproken zoekopdrachten zijn belangrijk voor je SEO-strategie

09-05-2023

Zoeken via stem is bezig met opmars

Steeds meer mensen spreken hun zoekopdrachten in. Deze evolutie biedt mogelijkheden om je SEO-strategie aan te passen. Want er is een duidelijk verschil tussen zoektermen die we schrijven (tekstgestuurd zoeken - text search) en zoektermen die we uitspreken (spraakgestuurd zoeken - voice search).

Wat is het verschil?

Je wil chocoladetaart maken, maar weet niet hoe. Even zoeken op het internet. Hoe doe je dat?

  • Je schrijft in Google: "recept chocoladetaart"
  • Je zegt tegen je smartphone: "Hoe maak ik een smeuïge chocoladetaart zonder gluten?"

Als we al typend zoeken, doen we dat doorgaans met één tot drie korte en krachtige zoektermen. Als we met onze stem zoeken, doen we dat vaker met langere zoektermen of zoekzinnen. Nog enkele voorbeelden maken het duidelijk.

Zin om te gaan eten in Antwerpen?

  • Tekst: "restaurants Antwerpen"
  • Spraak: "Wat zijn de beste restaurants in Antwerpen?"

Nieuwe laptop nodig?

  • Tekst: "laptop kopen"
  • Spraak: "Welke laptop is het beste voor grafisch ontwerp?"

Aan je zomerbody werken?

  • Tekst: "fitnessoefeningen"
  • Spraak: "Wat zijn de beste fitnessoefeningen voor het versterken van mijn buikspieren?"

Op city trip naar Parijs?

  • Tekst: "toeristische attracties Parijs"
  • Spraak: "Wat zijn de meest populaire bezienswaardigheden in Parijs die ik niet mag missen?"

Waarom moet ik dit opnemen in mijn website?

Gesproken zoekopdrachten zijn dikwijls zoekzinnen, volledige vragen of specifieke verzoeken. Door deze langere zoekopdrachten op te nemen in je SEO-strategie, vergroot je je kans om online gevonden te worden. Het is dus belangrijk om te weten welk soort vragen jouw klanten online stellen, zodat ze jou kunnen vinden.

Hoe weet je welke gesproken zoekopdrachten mensen gebruiken?

Om te weten welke gesproken zoekopdrachten mensen gebruiken, heb je een zoekwoordenonderzoek en een dosis gezond verstand nodig. Het zoekwoordenonderzoek kan je doen via KeywordTool.io, een gratis zoekwoordplanner die langere zoektermen kan genereren. 

Als je daar een overzicht van hebt, dan stel je jezelf een aantal logische vragen die mensen kunnen stellen? Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoeveel kost dat? Dat zijn de klassieke journalistieke vragen die je ook hier kunnen helpen. Wat denk je bijvoorbeeld van ...

  • Wat zijn de beste advocaten familierecht in Geel?
  • Wie is een betrouwbare elektricien in Herentals?
  • Wat kost het leggen van een nieuwe parketvloer in Mol?
  • Wanneer kan ik een afspraak maken bij een life coach in Grobbendonk?

Die vragen, of de woorden uit de vragen, neem je dan mee op strategische plaatsen in je website, zoals paginatitels, metabeschrijvingen en koppen. Schrijf op een natuurlijke wijze, alsof je met iemand aan het praten bent. Een FAQ-pagina met verschillende vragen zijn ook een interessante piste. 

Waarom zou je de moeite doen?

Er zijn nog andere redenen om langere zoektermen te onderzoeken. 

  • Langere zoektermen hebben minder concurrentie dan kortere zoektermen. Zo vergroot je de kans dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt.
  • Mensen die langere zoektermen gebruiken, zijn meestal al verder gevorderd in hun zoektocht. Ze hebben een specifieker beeld van wat ze willen. Door langere zoektermen goed te kiezen, bereik je een publiek dat specifiek op zoek is naar bepaalde producten en diensten.
  • Langere zoektermen verbeteren de gebruikservaring van je klant. Ze sluiten nauwer aan bij de zoektocht van de gebruiker. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en een hogere klanttevredenheid.

Voice search-optimalisatie

Een klant stelt gewoon de vraag aan zijn smartphone of zijn virtuele assistent. Stem je website af op deze zoekopdrachten en vergroot je zichtbaarheid in zoekresultaten. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin